Ordnernamen ins clipboard

Aktuelle Version: 12.6 (09.06.2017)
Alles zum Thema Directory Opus
Antworten
granate2000
Version DOpus: Pro
Ordnernamen ins clipboard

Beitrag von granate2000 » 4. Aug 2007 21:40

Hallo

Ich hab schon einiges versucht, aber ich bekomme es nicht hin.
Ich möchte den Namen des Ordners in dem ich mich gerade befinde ins Clipboard haben.

Versucht habe ich schon:

Clipboard SET {sourcepath$}

Allerdings ist dann der gesammte Pfad mit drin, ich brauch aber nur den Ordner

z.B. von:

C:\WINDOWS\system32\

sollte dann eben nur noch

system32

über bleiben.
Vieleicht wisst ihr ja eine Lösung.

Nobmen
Boardbetreuer
Betriebssystem: Win 10 Home/Pro 32/64bit
Produkt: DOpus 12.x + Betas

Beitrag von Nobmen » 4. Aug 2007 22:52

innerhalb geht nicht!
man kann aber das verzeichniss markieren, wie den system32
und dann mit
Clipboard COPYNAMES=nopaths
auslesen

granate2000
Beitrag von granate2000 » 4. Aug 2007 23:18

Das bingt mich nicht wirklich weiter.
Aber vielen Dank für die schnelle Antwort

granate2000
Beitrag von granate2000 » 8. Sep 2007 22:44

Mit dem neuen Befehl Clipboard COPYNAMES=path REGEXP
sollte es doch nun eigentlich möglich sein den Ordnername ins Clipboard zu bekommen, aber ich glaub ich bin zu blöde

Meiner meinung nach mit

Clipboard COPYNAMES=path REGEXP "(.*)\(.*)" "\2"

Aber dann hab ich den kompletten Pfad im Clip.
Was mach ich falsch ?

tomtom
Berater
Betriebssystem: Win 7 Home 32bit
Produkt: DOpus immer aktuellste Version

Beitrag von tomtom » 8. Sep 2007 23:04

Hallo,

du hast es fast geschafft. Es geht mit

Clipboard COPYNAMES=path REGEXP "(.*)\\(.*)" "\2"

Gruß
tomtom

granate2000
Beitrag von granate2000 » 8. Sep 2007 23:25

Hmm, muss ich jetzt nicht verstehen, aber es Funzt tatsächlich.

Vielen dank.

Wäre evtl mal interessannt wenn die ganze Syntax von REGXP und die verwendbaren Codes mal hier im Forum aufgelistet würden.
Ich hab nicht viel darüber gefunden mit der Suche.
Kenne es nur teilweise noch aus Amigazeiten.
Auch im englischen Manual find ich dazu nix, ist da im deutschen mehr drüber drin ?

pRiMUS

Beitrag von pRiMUS » 9. Sep 2007 07:37

granate2000
Beitrag von granate2000 » 9. Sep 2007 16:15

Ahh, nun versteh ich einiges mehr. Dachte das RegEXP wäre Programmbezogen auf Dopus.

Man lernt immer wieder was dazu.

Unterstützt Dopus die gesammte systax die auf der Wiki-Seite erklärt ist ?

tomtom
Berater
Betriebssystem: Win 7 Home 32bit
Produkt: DOpus immer aktuellste Version

Beitrag von tomtom » 9. Sep 2007 16:18

Code: Alles auswählen

Anhang (englisch)
Regular Expression Syntax

For cases where you wish to match simple patterns we recommend the native Opus pattern matching system. However, for more complicated sequences, full regular expression pattern matching is available in many Opus dialogs.

Normally, when you search for a sub-string in a string, the match should be exact. So if we search for a sub-string “abc” then the string being searched should contain these exact letters in the same sequence for a match to be found. We can extend this kind of search to a case insensitive search where the sub-string “abc” will find strings like “Abc”, “ABC” etc. That is, the case is ignored but the sequence of the letters should be exactly the same. Sometimes, a case insensitive search is also not enough. For example, if we want to search for numeric digit, then we basically end up searching for each digit independently. This is where regular expressions can be helpful.

Regular expressions are text patterns that are used for string matching. Regular expressions are strings that contain a mix of plain text and special characters or tokens to indicate what kind of matching to do. Here’s a very brief tutorial on using regular expressions

Suppose we are looking for a numeric digit then the regular expression we would search for is “[0-9]”. The brackets indicate that the character being compared should match any one of the characters enclosed within the bracket. The dash (-) between 0 and 9 indicates that it is a range from 0 to 9. Therefore, this regular expression will match any character between 0 and 9, that is, any digit. If we want to search for a special character literally we must use a backslash before the special character. For example, the single character regular expression “\*” matches a single asterisk. The special characters are briefly described below.

Chars
 Description

^
 Beginning of the string. The expression “^A” will match an “A” only at the beginning of the string.

^
 The caret (^) immediately following the left-bracket ([) has a different meaning. It is used to exclude the remaining characters within brackets from matching the target string. The expression “[^0-9]” indicates that the target character should not be a digit.

$
 The dollar sign ($) will match the end of the string. The expression “abc$” will match the sub-string “abc” only if it is at the end of the string.

|
 The alternation character (|) allows either expression on its side to match the target string. The expression “a|b” will match “a” as well as “b”.

.
 The dot (.) will match any character.

*
 The asterisk (*) indicates that the character to the left of the asterisk in the expression should match 0 or more times.

+
 The plus (+) is similar to asterisk but there should be at least one match of the character to the left of the + sign in the expression.

?
 The question mark (?) matches the character to its left 0 or 1 times.

()
 The parenthesis affects the order of pattern evaluation and also serves as a tagged expression that can be used when replacing the matched sub-string with another expression.

[]
 Brackets ([ and ]) enclosing a set of characters indicates that any of the enclosed characters may match the target character.

\
 The backslash character in the search string escapes any of the above characters. For example, “\.” (slash dot) means search for a dot character.

The parenthesis, besides affecting the evaluation order of the regular expression, also serves as tagged expression which is something like a temporary memory. This memory can then be used when we want to replace the found expression with a new expression. In the replace expression you can specify an “&” character which represents the sub-string found in the match expression. For example, if the sub-string that matched the regular expression was “ABCD”, then a replace expression of “xyz&xyz” would generate the string “xyzABCDxyz”. The replace expression can also be expressed using a tagged expression such as “\0”,for example,”xyz\0xyz”. The “\0” indicates a tagged expression representing the entire sub-string that was matched. Similarly we can have other tagged expression represented by “\1”, “\2” for the progressively matched strings. Note that although the tagged expression 0 is always defined, the tagged expressions 1, 2 etc. are only defined if the regular expression used in the search had enough sets of parenthesis. Here are few examples.

String
 Search
 Replace
 Result

Mr.jpg
 (Mr)(\..*)
 \1s\2
 Mrs.jpg

abc
 (a)b(c)
 &-\1-\2
 abc-a-c

bcd
 (a|b)c*d
 &-\1
 bcd-b

abcde
 (.*)c(.*)
 &-\1-\2
 abcde-ab-de

cde
 (ab|cd)e
 &-\1
 cde-cd

When using regular expressions with the Rename command, you can append a # symbol to the end of the “old name” pattern to signify that you want the pattern to be repeated. This lets you effectively turn regular expression into a “find and replace” system. You can also specify a maximum number of repetitions by following the # with a number, for example:

(.*) - (.*)#5

Antworten